Consilierea psihologica

Consilierea psihologica este o formă de ajutor specializat, practicat de către o persoană calificată (psiholog sau psihiatru).

Există mai multe tipuri de consiliere: consiliere psihologică educațională, în domeniul carierei, juridică, imobiliară, în afaceri, pastorală; pentru fiecare din aceste domenii există consilieri specializați în activitatea respectivă.

Consilierea psihologica nu este o formă de tratament

Consilierea este o intervenție de durata scurta sau medie, se adresează comportamentelor problematice ale clientului, optimizării capacităților sale de comunicare, cât și altor aspecte bine delimitate, se centrează pe situațiile prezentului și nu pe trecut. Consilierea psihologica nu este o forma de tratament a tulburărilor mentale.

Consilierea psihologica poate fi un sprijin valoros pentru tine în situații ca: dificultăți în luarea deciziilor, găsirea resurselor pentru a face fata unor situații dificile din viata ta, pierderea stimei de sine, separare sau divorț, pierderea unei persoane dragi și altele.

Consilierea nu este:
– relație de prietenie
– a avea grijă asemenea unui părinte
– a trata pe cineva ca un doctor
– a instrui sau a preda
– a sfătui
– a judeca
– doar folosirea deprinderilor și abilitaților de consiliere (Sanders, 1999)

Spațiu sigur și confidențial

Consilierul tău îți va oferi un spațiu sigur și confidențial în care sa poți sa ai acces la sentimentele tale și sa poți explora momentul dificil prin care treci. El nu îți va da sfaturi, ci te va ajuta, te va susține să îți poți găsi încrederea pierdută și capacitatea de a te baza pe tine și nu pe ceea ce cred alții, să găsești răspunsurile tale, răspunsuri care înseamnă mult mai mult pentru tine decât un sfat “de împrumut”.

Calitatile unui bun consilier

Empatia este, de departe, considerata cea mai importanta calitate a unui consilier. Ce inseamna a fi empatic? Inseamna sa ai abilitatea de a-l simti pe celalalt, de a simti ce simte el, de a rezona in plan emotional cu el, altfel spus, de „a fi pe aceeasi lungime de unda”.

Intuitia este aceea calitate care ii da posibilitatea consilierului de a simti dincolo de cuvinte, de a auzi atat ceea ce se spune in sedinta, dar mai ales ceea ce nu se spune, dar se simte. Exista elemente non-verbale care-ti comunica despre client mult mai multe decat discursul sau: tacerile clientului, elemente de vestimentatie, coafura, postura, mimica, tonul vocii, intonatia, ritmul vorbirii etc.

A fi un bun ascultator si a respecta principiul confidentialitatii. Consilierul bun vorbeste in cabinet mai putin decat clientul sau, nu intrerupe, pune intrebari doar atunci cand dorese mai multe informatii sau vrea sa-si clarifice ceva (nu intreaba pentru propria lui curiozitate) deci intrevine doar cand are ceva important de spus.

Capacitatea de a socializa, de a comunica cu usurinta cu ceilalti este necesara intrucat in meseria noastra avem de-a face cu cateva mii de clienti; ne intalnim in cabinet cu intreaga paleta a diversitatii umane. Nu exista doua personalitati la fel si atunci consilierul trebuie sa aiba capacitatea de se adapta fiecarui client.

Inteligenta peste medie, o cultura generala bogata se dovedesc a fi necesare consilierului pentru a putea comunica cat mai bine cu fiecare client. Cei care trec pragul unui cabinet de consiliere sunt atat persoane cu inteligenta medie cat si supradotati intelectual, sunt oameni care nu au fost foarte dedicati studiului, dar si oameni care au citit bilioteci intregi. De aceea este de dorit pentru consilier sa fie cel putin la fel de destept ca si clientul sau.

Onestitatea, moralitatea, autenticitatea sunt si ele calitati absolut necesare in aceasta meserie. Astfel fatarnicia, duplicitatea nu sunt recomandate dupa cum nu este recomandata imprietenirea cu clientul si transformarea relatiei intr-un alt tip de relatie sau solicitarea unor servicii clientului.

Simtul umorului pare pentru multi o calitate care ar putea lipsi unui consilier, dar doar cei care au cunoscut persoane in meseria aceasta lipsiti de simtul umorului isi dau seama cat este de important sa manifesti umor intr-o anumita situatie.

Experienta consilierului este o calitate care se castiga in timp si care da un plus de incredere atat consilierului cat si clientului care va simti siguranta consilierului in ceea ce face. Este foarte greu sa fii un bun consilier la 22 de ani cand abia ti-ai incheiat studiile si ai iesit din adolescenta. Sigur ca si consilierii incepatori in masura in care dovedesc suficient elan si dorinta de a evolua pot sa aiba rezultate bune.

Pasii rezolvarii unei probleme in consiliere

1. Stabilirea problemei;
2. Descrierea problemei – se realizeaza prin descrierea comportamentelor care insotesc acea problema, prin descrierea gandurilor si a emotiilor declansate in respectiva situatie;
3. Identificarea posibililor factori de formare si dezvoltare a problemei;
4. Identificarea factorilor de mentinere si de activare a problemei;
5. Stabilirea planului de interventie;
6. Etapele formularii planului de interventie sunt:
a) formularea obiectivului de lunga durata;
b) formularea obiectivelor specifice – obiectivele specifice trebuie formulate in functie de componentele comportamentale, cognitive sau emotionale ale descrierii problemei;
c) strategiile de interventie sunt formulate pentru fiecare obiectiv specific in parte si sunt realizate prin mai multe activitati specifice;
7. Evaluarea interventiei vizeaza modificarea cunostintelor, atitudinilor si abilitatilor. Se realizeaza prin: chestionare de cunostinte, atitudini si abilitati, grile de observare comportamentala