Logopedie

Logopedie, este știința care se ocupa cu prevenirea și corectarea tulburărilor de limbaj. Terapia logopedica este orientata în special spre înlăturarea dificultăților de limbaj la copil nu numai pentru ca la aceștia frecventa tulburărilor este mai ridicata, dar și pentru ca vorbirea este într-o continua structurare și dezvoltare la aceasta vârsta.

Logopedia. Tulburările de limbaj

Tulburările de limbaj reprezinta o întârziere în apariția și dezvoltarea limbajului, dificultăți în emiterea unor sunete(dislalii), substituiri de sunete sau silabe, dificultăți de scriere (disgrafii), bâlbâiala, tulburări de ritm și cadența, nazalizarea cuvintelor (rinolalia), etc.

Tulburarile de limbaj au fost asociate in trecut deficientei mintale; cu alte cuvinte, un individ (copil sau adult) care avea dificultati in a pronunta anumite sunete, pentru care citit-scrisul reprezenta o problema sau care se balbaia era catalogat ca fiind retardat intelectual.

Aceasta teorie a fost infirmata de studiile in domeniu si pe masura ce logopedia a progresat ca stiinta.

S-a dovedit astfel ca un copil care scrie si citeste cu dificultate sufera de dislexo-disgrafie si prin terapie se poate recupera.

S-a constatat ca balbismul se poate educa prin exercitii specifice, la fel si pronuntia sunetelor deficitare. De multe ori handicapul de intelect este insotit de tulburari de limbaj scris, citit, socotit sau verbal, iar cand apar pe un asemenea fond aceste tulburari sunt mai grave si mai extinse – dar nu orice persoana ce manifesta aceste tulburari este deficienta mintal!

Logopedia la copii

Evaluarea logopedica este necesara atunci cand copilul a implinit 2 ani si 6 luni iar vocabularul lui este sarac (mai putin de 50 de cuvinte), nu foloseste in conversatie “da” si “nu”, nu face propozitii simple (2 cuvinte). Evaluarea logopedica poate diagnostic o eventuala intarziere in dezvltarea limbajului. La aceste varste mici, in cazul I care interventia logopedica se impune, sedintele de logopedie vor viza stimularea dezvoltarii limabajului. Totodata parintii vor fi consiliati cu privire la cum anume ar trebui sa procedeze in familie pentru a-l ajuta pe copil sa descopere la ce ii foloseste lui comunucarea verbal (limbajul expresiv) .

La varste mai mari, 4 -4 ani si 6 luni copilul poate fi evaluat din punct de vedere logopedic daca vocabularul sau este sarac, daca sunt tulburari de pronuntie sau topica propozitiei si a frazei nu sunt corecte.

Terapia limbajului pentru corectarea tulburarilor de pronuntie are in compoenta atat exercitii de miogimnatica, antrenarea aparatului fonoarticulator precum si exercitii de emitere corecta a sunetelor.

Logopedia la adulti

La vârsta adulta pot apărea tulburări de limbaj ca urmare a unor accidente vasculare cerebrale (și nu numai), iar intervenția logopedica poate fi foarte utila în recuperarea funcției limbajului.

Care sunt cele mai frecvent intalnite tulburari de vorbire?

Tulburarile de limbaj intalnite frecvent la varsta prescolara si scolara sunt: vorbirea peltica (dislalia), incapacitatea de a pronunta cuvinte (alalia), vorbirea pe nas (rinolalia), balbaiala (balbismul), vorbirea precipitata cu debit mare de cuvinte sau intr-un ritm prea lent (tahilalia sau bradilalia), lipsa de sonoritate a glasului (afonia), raguseala vocala (disfonia), intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului. Tot in categoria tulburarilor de limbaj sunt incluse si tulburarile limbajului scris si citit, cum sunt dificultatile de scriere corecta (disgrafii), de citire corecta (dislexii), si de calcul (discalculii).

Tehnicile logopedice

Tehnicile logopedice sunt și tehnici psihoterapeutice oferind în același timp exerciții de corectare a limbajului dar și sprijin, înțelegere, fiind un suport real în redobândirea sau dobândirea principalelor cai de comunicare cu ceilalți.

Cum se rezolva aceste afectiuni?

In cazul in care copilul tau prezinta o intarziere a vorbirii sau defecte de pronuntie care te nelinistesc, cel mai bine este sa te adresezi unui psiholog specializat in aceste probleme. 


De cele mai multe ori, cateva discutii cu un logoped, psihologul specializat in probleme ale limbajului, sunt suficiente pentru a descoperi problema, relevand daca exista un conflict interior pe care copilul il traduce prin dificultatile de vorbire, daca este o problema organica ori de alta natura.
 
Tratamentul acestor afectiuni se face in mai multe etape. Prima etapa consta intr-o evaluare de catre un logoped pentru stabilirea coeficientului de dezvoltare si a varstei limbajului copilului.


Programul de recuperare este individualizat si diferentiat, in functie de dezvoltarea emotionala si volitiva, adica de gradul de mobilizare a fiecarui copil in realizarea a ceea ce isi propune sau i se cere, dar si de prezenta altor tulburari psihice cum ar fi intarzieri in dezvoltarea intelectuala.


Programul de tratament urmareste atat obtinerea unei pronuntii corecte, cat si a unei dezvoltari intelectuale armonioase, adecvata varstei copilului. In acest sens, sunt incluse si activitati ce stimuleaza dezvoltarea capacitatii de cunoastere lumii inconjuratoare, a miscarilor si coordonarii corpului, armonizarea emotionala, pregatirea copilului cu cerinte speciale, precum si consilierea familiei copilului.