Psihoterapie individuala

Psihoterapie individuala

Psihoterapia este tratamentul problemelor de natura emoțională sau mentala, prin metode psihologice, tratament prin care o persoana calificata pentru a practica psihoterapia stabilește o relație profesionala cu un pacient în vederea înlăturării sau modificării unor simptome, a unor comportamente disfuncționale și pentru susținerea creșterii și dezvoltării personale.

Persoanele care urmează o psihoterapie individuala

Persoanele care urmează o psihoterapie o pot face din foarte multe motive, cel mai des o fac pentru ca trăiesc sentimente de nefericire, de neîmplinire sau pentru ca au diverse simptome.

Psihoterapia este un spațiu sigur, confidențial, în care te simți acceptat și în care poți explora forțele conștiente și inconștiente care iți motivează comportamentele. Într-o psihoterapie poți deveni conștient de lumea ta interioara și vei dobândi o privire mai obiectiva asupra dificultăților tale.

Problemele psihologice se tratează prin comunicarea și prin relația cu terapeutul, relație profesionala bazata pe principii, structura si tehnici terapeutice.

Când ai nevoie de psihoterapie individuală?

Cei mai mulţi dintre noi apelăm la un cabinet de psihoterapie individuală atunci când:

  • nu ne mai simţim bine în pielea noastră – ne uităm în oglindă și nu ne mai place ce vedem, ne simțim insuficienți pentru așteptările pe care le avem de la noi
  • trecem printr-o perioadă de separare sau divorţ – o despărțire sau un divorț pot crea un dezechilibru serios în viața personală
  • relaţia noastră cu ceilalţi suferă – interacțiunea cu cei din jur este foarte importantă pentru viața noastră socială, totuși unele probleme sau frici pot afecta calitatea interacțiunii și răbdarea pe care o avem cu ceilalți
  • ne este afectat randamentul în activităţile profesionale, sociale sau casnice – simțim că nu mai facem față la responsabilitățile vieții de zi cu zi
  • când suferim de o fobie sau mai multe (frică de zbor, frică de înălţime, claustrofobie, de a folosi un ascensor etc.) – există tot felul de frici mai mult sau mai puțin rationale, însă toate au o cauză și în timp pot fi tratate
  • ne simţim depresivi – nu mai avem chef de nimic, nimic nu ne mai face plăcere
  • avem atacuri de panică – acestea pot aparea când suntem sub prea multă presiune sau simțim că nu putem face față unei situații
  • suferim de insomnie – statisticile de specialitate arată ca o persoană din trei suferă de insomnie
  • ne confruntăm cu o disfuncţie sexuală precum ejaculare precoce sau anorgasmia – această dereglare poate duce la frustrare sau deteriorarea relației cu partenerul de viață
  • am suferit pierderea cuiva drag – atunci când o persoană importantă din viața noastra dispare, tristețea negestionată poate duce la cazuri de depresie severă
  • am fost victimele unui abuz sexual sau de altă natură – abuzul de orice fel afectează puternic felul în care ne simțim
  • trecem printr-o criză existenţială – ne este frică de moarte, nu găsim sensul vieţii, ne este frică de singurătate
  • simţim că nu mai facem faţă atâtor probleme – viața este foarte complicată și uneori simțim că nu există rezolvări pentru problemele noastre
  • suferim de anxietate – atunci când nu este conștientizată, anxietatea poate lua forma unor simptome strict fizice

Psihoterapia nu înseamna ca vei primi sfaturi și nici ca psihoterapeutul tău va face “lucruri” în locul tău, ci doar iți va oferi circumstanțele pentru a face tu “lucrurile” pe care ți le dorești.

Ședințele de psihoterapie sunt confidențiale, durează 45, 50 de minute și de regula zilele și orele programărilor tale se vor păstra pe tot parcursul terapiei.

Pregatire pentru psihoterapie individuala

Gasiti un terapeut. Cea mai utilizata metoda este recomandarea. Sigur ca poti opta pentru a gasi un specialist in mod individual, fara referinte de la oameni apropiati si de incredere.

Intelegeti costurile. Daca aveti o asigurare de sanatate, aflati ce acoperire ofera pentru psihoterapie. Vorbim in special de asigurarile private.

Examinati-va preouparile. Inainte de prima intalnire, ganditi-va la ce probleme doriti sa lucrati. Sigur ca puteti discuta cu terapeutul dvs. pentru un punct de plecare eficient.

Verificati calificarile. Inainte de a vedea un psihoterapeut, verificati-i fondul, educatia, certificarea si autorizarea. Psihoterapeutul este un termen general, mai degraba decât un titlu de post sau o indicatie despre educatie, formare sau licenta.

Psihoterapeutii instruiti pot avea o serie de titluri de munca diferite, in functie de educatia si de rolul lor. Majoritatea au un master sau un doctorat cu pregatire specifica in consiliere psihologica. Medicii specialisti in sanatate mintala (psihiatri) pot prescrie medicamente, precum si psihoterapie.

La ce sa va asteptati

Prima sesiune de psihoterapie individuala

La prima sedinta de psihoterapie, terapeutul aduna de obicei informatii despre tine si nevoile tale. Vi se poate cere sa completati formulare despre sanatatea dvs. fizica si emotionala actuala si trecuta. Poate dura cateva sesiuni pentru ca terapeutul sa inteleaga pe deplin situatia si preocuparile, si pentru a indica cea mai buna abordare sau cale de actiune. Tot prima sesiune este, de asemenea, o ocazie pentru tine de a-ti intervieva terapeutul pentru a vedea daca abordarea si personalitatea lui vor functiona pentru tine.

Asigura-te ca intelegi:

  • ce tip de terapie va fi utilizata
  • obiectivele tratamentului
  • durata fiecarei sesiuni
  • de cate sedinte de terapie poti avea nevoie

Nu ezita sa pui intrebari oricand in timpul intalnirii. Daca nu te simti confortabil cu primul psihoterapeut pe care l-ai ales, incearca pe altcineva, caci o psihoterapie eficienta depinde de potrivirea cu terapeutul tau.

Incepem psihoterapia!

In general, sedintele sunt o data pe saptamana si dureaza, in medie, intre 45 si 60 de minute. Sesiunile de grup se pot desfasura si in locuri mai putin conventionale ori in unitatea de tratament, daca ati fost internat pentru asta.

Tipuri de psihoterapie

Exista o serie de tipuri eficiente de psihoterapie. Unii functioneaza mai bine decat altii in tratarea anumitor afectiuni, asa cum si eu am ales o specializare in zona peripartum, atat pentru consiliere individuala, cat si de grup, la care am adaugat consiliere pentru situatii tip interventii sau patologii din sfera obstetrica-ginecologie. In multe cazuri, terapeutii folosesc o combinatie de tehnici. Terapeutul ia in considerare situatia si preferintele dvs. specifice pentru a determina care abordare va poate fi cea mai potrivita. Desi există multe tipuri de terapii, unele tehnici de psihoterapie s-au dovedit a fi eficiente includ:

  • terapia cognitiv-comportamentala (CBT), care poate ajuta la identificarea convingerilor si a comportamentelor nesanatoase, negative, si a le inlocui cu cele sanatoase, pozitive;
  • terapia dialectica a comportamentului, un tip de CBT care invata abilitati comportamentale pentru a va ajuta sa gestionati stresul, sa va gestionati emotiile si sa va imbunatatiti relatiile cu ceilalti;
  • terapia de acceptare si de angajament, care va ajuta sa constientizati si sa va acceptati gandurile si sentimentele si sa va angajati sa faceți schimbari, sporind capacitatea dvs. de a face fata si de a va adapta la situatii;
  • terapii psihodinamice si de psihanaliza, care se concentreaza pe cresterea constientizarii gandurilor si comportamentelor inconstiente, dezvoltarii unor noi perspective asupra motivatiilor tale si rezolvarea conflictelor;
  • psihoterapie interpersonala, care se concentreaza pe abordarea problemelor legate de relatiile dvs. actuale cu alte persoane, pentru a va imbunatati abilitatile interpersonale – modul in care relationati cu ceilalti, cum ar fi familia, prietenii si colegii.
  • psihoterapie de sprijin, care va consolideaza capacitatea de a face fata stresului si situatiilor dificile.

Riscuri

In general, exista putine riscuri in psihoterapie. Totusi, deoarece poate explora sentimente si experiențe dureroase, te poti simti uneori inconfortabil din punct de vedere emotional. Cu toate acestea, orice riscuri sunt reduse la minimum prin colaborarea cu un terapeut experimentat, care poate corespunde tipului si intensitatii terapiei cu nevoile tale.